ACUPUNTURA

acupuntura

Què és l’acupuntura?
L’acupuntura és una tècnica de la Medicina Tradicional Xinesa (MTX) que tracta les patologies a través d’unes fines agulles que es col·loquen en determinats punts del cos. Aquests punts estan repartits a través de meridians per la superfície corporal i estimulant-los amb la punció per agulla aconseguim desencadenar reaccions en l’àmbit de neurotransmissors, actuant a diferents nivells corporals.A més d’estímuls neurològics, el tractament amb acupuntura provoca estímuls locals i regionals que provoquen reaccions de secreció o d’inhibició de substàncies químiques orgàniques.

Des del punt de vista de la MTX, l’acupuntura actua restablint els desequilibris energètics del Qi produïts per agents interns o externs, actuant en els nivells per on flueix aquesta energia vital: els meridians. Es descriuen 12 meridians principals, 8 meridians extraordinaris, a més d’altres canals, tots ells interconnectats. A part dels meridians es coneixen més de 1.000 punts d’acupuntura pels quals es pot accedir a la regulació del Qi.

Des de 1979 l’acupuntura està reconeguda per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) com a mètode efectiu per al tractament del dolor i altres patologies.

En què consisteix el tractament?
Per a l’aplicació del tractament s’utilitzen agulles d’acer inoxidable, estèrils i d’un sol ús. El pacient romandrà amb les agulles 20 minuts, després dels quals les agulles es retiren i es rebutgen. L’acupuntura, és un tractament normalment utilitzat per a l’alleugeriment del dolor encara que també s’utilitza per a tractar una àmplia gamma d’altres malalties.

L’acupuntura té múltiples aplicacions, entre les quals destaquem totes les patologies del sistema musculoesquelètic, bé sigui per millorar símptomes en malalties reumatològiques, per alleujar el dolor en malalties cròniques o per tractar episodis aïllats de dolor agut; també cal tenir en compte la poca freqüència amb què apareixen efectes secundaris, per això, és un tractament d’elecció. Cal destacar entre les múltiples possibilitats del tractament, que l’acupuntura és una tècnica relaxant, que indueix a una major sensació de benestar.

L’acupuntura té efectes secundaris?
No hi ha cap contraindicació absoluta per realitzar el tractament d’acupuntura, fins i tot si es prenen medicaments que afectin la coagulació de la sang, com anticoagulants orals o heparines, es pot realitzar sense problemes. Si s’estan prenent aquests medicaments serà important informar el terapeuta per poder actuar amb la màxima cura necessària per evitar hematomes.

És dolorosa l’acupuntura?
El tractament basat en l’acupuntura no és dolorós, ja que s’utilitzen agulles molt fines, i per tant, és pràcticament inapreciable la seva inserció en la pell, però, cal tenir en compte que les sensacions produïdes durant la manipulació d’aquestes per augmentar el seu efecte beneficiós pot variar d’un pacient a un altre, des de sensacions de pressió, escalfor, descompressió, formigueig, entre moltes altres.

Amb quina freqüència s’ha d’aplicar el tractament?
La freqüència del tractament varia segons el tipus de patologia a tractar, variant entre dues sessions setmanals en els casos més aguts i una sessió setmanal o quinzenal en casos de patologies cròniques.

Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS) l’Acupuntura és eficaç o complementaria per al tractament d’afeccions en els següents àmbits:

• Traumatologia (dolors musculars, articulars, esquinços, contractures, tendinitis…)
  • Reumatologia (artrosi, fibromiàlgia, artritis…)
  • Neurologia (cefalees, neuràlgies, paràlisi facial…)
  • Altres especialitats (estrès, ansietat…)

Per a qualsevol altra informació o aclariment, ens podeu escriure a través del formulari de contacte